Nehledejte účinné cviky na hubnutí. Začněte pravidelně běhat!

beh2Nemusíte potit krev ve fitness centru a druhý den ráno sotva vstávat z postele. Pokud chcete opravdu zhubnout pohybem, vyberte si pro tento účel ten nejpřirozenější – běh. Shodíte při něm přebytečné kilogramy tuku a vypracujete svou fyzickou kondici tak, jak se vám o tom možná ani nesnilo.

Hubneme v aerobní zóně

Právě zmíněné pocení krve v posilovně, co se hubnutí týče, nikam příliš nevede, protože v něm dostáváme tělo do anaerobní zóny, kdy dochází ke spalování cukrů, svaly se příliš namáhají, dochází k jejich posilování, ale nikoli ke spalování tuků. Je tedy třeba hlídat si tepovou frekvenci, aby se pohybovala v pásmu aerobním (to je rozmezí 65 a 75 % z čísla, které vypočítáme jako 220 – náš věk). V tomto pásmu si totiž tělo bere energii z tukových zásob a tím pádem tuky spaluje a my hubneme.

Mezi aerobní aktivity patří chůze, jízda na kole, bruslení, plavání a mimo dalších sportů i zmíněný běh. Při hubnutí bychom se jim měli věnovat alespoň 3x týdně minimálně po dobu 45 minut, protože tělo začíná spalovat tuky až po 20 minutách tohoto pohybu.

Přirozený pohyb nade vše

Nejpřirozenějším pohybem je pro člověka odjakživa chůze a běh. Ani pravěcí lidé k těmto způsobům pohybu nepotřebovali žádné složité pomůcky, zkrátka používali k přemisťování jen vlastní tělo a fyzickou sílu. A žádný zdravý pravěký člověk netrpěl nadváhou nebo obezitou. To není náhoda.

Obecně se méně trénovaným a fyzicky nepříliš zdatným k hubnutí doporučuje nejprve chůze, při níž netrénované osoby snadno dosáhnou aerobního pásma a běh by pro ně znamenal okamžitý skok do anaerobní zóny, takže by k efektivnímu hubnutí stejně nedocházelo. Jakmile se ale člověk trochu vypracuje a chůze mu k aerobní zóně přestává stačit, je na čase vyzkoušet běh, jehož nespornou výhodou je, že se při něm do pohybu dostává celé tělo, tedy celé tělo pracuje. Specifický je tím, že v určité fázi pohybu nedochází ke styku těla se zemí, jak tomu jinak při sportech bývá.

Běhejte venku i uvnitř

Mechanismus běhu, který vyhovuje jak po lepší postavě toužícím lidem, tak trénovaným sportovcům, kteří se chtějí udržovat v kondici, přinutil chytré hlavy vymyslet způsob, jak dopřát lidem běh i za nepřízně počasí nebo v nevyhovujícím okolí (například ve městě, kde není příliš čistý vzduch). Na světě byl běhací pás, který dodává šmrnc nejednomu fitness centru i domácnosti. Pokud tedy venku mrzne, až praští nebo byla ve městě vyhlášena smogová kalamita, obujte se a vyskočte na pás.

beh (2)Doběhněte si pro krásnou postavu i fyzickou kondici

Řekli jsme si, že běh je pro člověka jedním z nejpřirozenějších pohybů, při nichž zároveň nejefektivněji hubne v tom smyslu, že se zbavuje tukových zásob. Pokud k tomuto jednoduše fungujícímu zázraku chcete postavu ještě zpevnit, vyberte si cviky zaměřené na konkrétní tělesnou partii a posilujte ji. Pokud s během začínáte, kombinujte ho s chůzí. Mnoho lidí dělá tu chybu, že i na poprvé vyběhnou na půl hodiny a mají pocit, že musí celou dobu běžet. K běhání si potom vytvoří pochopitelný odpor, což je škoda! Zpočátku můžete například minutu běžet a 2 minuty jít, později můžete fázi běhu prodlužovat a nakonec se k samotnému běhu dopracujete.

Stanovte si také reálný cíl, protože jen tak budete běhat s větší chutí a sport vám bude dělat radost. Řekněte si třeba, že měsíc po prvním běhu vydržíte běžet 20 minut v kuse. Bude vás to motivovat ke zlepšení. Cíle si postupně zvyšujte, jednou můžete běžet i závod! Kromě elitních běžců zde bude 95 % takových lidí, jako jste vy – těch, kteří si jdou zaběhat pro radost. Tak se do toho dejte, budete štíhlí a fit!