Cvičení na rychlé hubnutí nemusí stačit, zamyslete se i nad svým jídelníčkem

hubnutiPotíte se 5x týdně v posilovně jako šílení a prokládáte to 3x týdně zběsilou jízdou na kole, ale stejně s váhou nemůžete hnout tím směrem, kterým byste chtěli? Možná na to jdete špatně. A možná za to může i vaše stravování. Pojďme se spolu podívat, jak efektivně a rychle, ale přitom trvale zhubnout a získat kontrolu nad svou váhou.

Přijděte hubnutí na kloub

Už vás někdy napadlo, že sport, při kterém se nenadřete tolik, může být přínosnější, co se hubnutí týče? Skutečně. Zatímco zmíněné psí kusy v posilovně dostanou vaše srdce a celý organismus do anaerobního pásma a tělo bude spalovat cukry, na spalování tuků ani nemusí moc dojít. Proto je vhodné se při fyzické aktivitě držet v aerobním pásmu. Aerobní pásmo je rozmezí, v němž by se měla pohybovat vaše tepová frekvence, aby si tělo bralo energii z tukových zásob, tedy aby tuky spalovalo. Své aerobní pásmo jednoduše spočítáte jako 220 – váš věk, z toho 65 a 75 %. Za pomoci sporttesteru pak můžete snadno ohlídat, abyste se pohybovali v žádaném tempu.

Z aerobních aktivit si můžete vybrat například chůzi nebo běh, plavání, jízdu na kole a na bruslích či jiné. Důležité je udržovat při ní konstantně zvýšenou tepovou frekvenci a zařadit ji do programu alespoň 3x týdně po dobu 45-60 minut.

Jakmile překročíte při sportu horní hranici aerobního pásma, dostanete se do toho anaerobního, v němž tělo spaluje cukry. Ačkoli se víc dřete a čekali byste, že kilogramy půjdou dolů rychleji, nebude tomu tak, protože tělo v anaerobním pásmu spaluje cukry a na hubnutí to příliš není. Mezi typické anaerobní sporty patří posilování, sprint, zumba a podobné aktivity. Anaerobním sportem může být vlastně i jakýkoli aerobní, pokud se při něm dostaneme nad horní hranici aerobního pásma. Stává se to například netrénovaným jedincům, a to i při svižné chůzi.

behCvičení je jen 30 % úspěchu

Jestliže se snažíte hubnout, rozhodně byste se neměli při stravování chlácholit tím, že si můžete k večeři naservírovat svíčkovou se šesti a navrch k televizi hromádku chipsů, když jste si udělali dvouhodinovou procházku. Naopak byste si měli ve svém jídelníčku udělat pořádek a dát mu řád. Strava totiž ovlivňuje hubnutí z celých 70 %. Nesmí v ní chybět žádná ze základních složek, musí v ní být tedy dostatek sacharidů, bílkovin i tuků. Nejčastějším stravovacím prohřeškem současnosti je nadbytek sacharidů a nedostatek bílkovin, proto se na ně zaměřte a dopřejte si je. Může jít o libové maso, ryby, kvalitní šunku a nízkotučný sýr, nízkotučné mléčné výrobky, kysané mléčné výrobky, luštěniny, sóju, tofu, tempeh a další potraviny. Sacharidy čerpejte především ty složené – z brambor, těstovin, rýže, kuskusu. Z tuků si vybírejte ty rostlinného původu, například olivový nebo slunečnicový olej. Z tuků si vybírejte ty s vysokým bodem připálení, například řepkový olej nebo přepuštěné máslo zvané ghí. Olivový olej naopak používejte spíše pro studenou kuchyni. Skoncujte se sladkostmi a tučnými pokrmy, které vaše tělo zbytečně zatěžují. Dopřejte si je maximálně 1x za 14 dní, abyste se psychologicky uspokojili, jinak se jim ale snažte vyhýbat. Jejich konzumace je naprosto zbytečná a při hubnutí samozřejmě nevhodná.

vaha (1)Nezapomínejte ve stravě ani na dostatek vlákniny, která sytí a podporuje trávení – tu můžete načerpat ze zeleniny – a na vitamíny, které můžete získávat z ovoce. To vám také dopřeje rozumné množství jednoduchých sacharidů, které vás napumpují energií.

Vyzkoušejte spalovače tuků a koktejly

Povoleným dopingem a vhodným pomocníkem se vám při hubnutí mohou stát spalovače tuků, které, jak už jejich označení napovídá, podporují spalování tuků při fyzické aktivitě, nebo proteinové koktejly, které vás zasytí a plnohodnotně nahradí oběd nebo večeři.

Pokud se snažíte zhubnout trvale, vydáváte se na dlouhou a nelehkou cestu, kterou však může kdokoli zvládnout. Chce to jen trochu vůle a nepohodlí, které se však konečnému pocitu z krásného a zdravého těla vyrovná, nebo ho dokonce překoná. Vrhněte se do cvičení a dbejte na zdravou a pestrou stravu, máte na to!